Škoda 105 S užovka

Před mnoha a mnoha lety mi nabídl můj kamarád a spolupracovník ke koupi jeho škodu 105 S. Byl to už tehdy veterán ( youngtimer ), ale auto mě na první pohled nadchlo. Jednalo se o škodu 105 S r.v. 1977 - první série - výroba 9. 1976 - 8.1978. Auto mělo originál technický průkaz, originál fakturu z Mototechny, opravný list ( automobil byl prodán s vadou převodovky - nešel zařadit druhý rychlostní stupeň) a tak před prodejem zákazníkovi jelo auto do značkového servisu k záruční opravě převodovky.

Na autě je do dnešního dne vše původní ( nemluvím o spotřebním materiálu svíčky, filtry, olej, pneu apod.). Jen světlomety nám osleply a tak se vyměnily za nové. V době koupi od původního majitele bylo na tachometru poctivých 51 174 km. 

 

Co možná o takovém autu nevíte?

V září 1976 na brněnském strojírenském veletrhu byl oficiálně představen nový československý lidový automobil - Škoda 105 a 120. V roce 1976 se těchto stopětek vyrobilo pramálo ale v nálsedujícím roce se to již zlepšilo. 

I zaměstnanci AZNP Škoda Mladá Boleslav věděli, že nevyrábějí zrovna top auta. Ihned po vyjetí z výrobní linky už měla "užovka" zoufalé jízdní vlastnosti. No prostě strana a vláda nařídila inovovat předchozí model ( Š 100/110 ) Podvozek zůstal téměř totožný, motor nedoznal nijakých převratných změn, nápravy též. Dokonce pření nárazníky a poklice byly z předchozího modelu - Škoda 100/110.

Jen chladič byl přenesen do přední části karosérie a tak se do chladicí soustavy vešlo víc než 12 litrů chladicí tekutiny. A to ani netušíte, jak dlouho to v zimě trvalo, než se objevil vlažný vzduch z topení. A topit to začalo po mnoha kilometrch jízdy. Proto se prodávali i dečky na přední masku, aby se teplota rychleji upravila k provozním teplotám.

Výbava vozidel 105 S byla ubohoučká. Sedadla se nedala sklopit, byla napevno. Místo madel ve dveřích byla jen poutka. Zadní okna byla napevno, žádné stahování.

Spínač varovných světel přišel až později (1978 ). 

Tachometr u této první série měl symbol kontrolky benzinu ve tvaru nálevky.

Ten se v modelovém roce 1978 ( od 9/1977 do 8/1978) změnil na symbol čerpacího stojanu, jak je dle požadvků EHK.

Ale byla i pozitiva. Objevily se deformační zóny, novinkou byla deformační hřídel volantu a palivová nádrž se přesusnula do zadní části vozu, pod zadní sedačky. Karoserie byla  elektroforeticky lakována, což zůstalo ještě dlouho ( myslím že i u Favoritů, možná i Felicií ).

Maximální rychlost této škodovky - užovky byla 130 km/hodinu. To bych nechtěl zažít. Při jízdě 80 km/hod. mám pocit maximální rychlosti a to ještě s vypětím všech sil, udržet auto v klidu na vozovce.